Майстер
клас
«Кроссенс»
як прийом розвитку креативного мислення
Мета майстер-класу: Продемонструвати використання методу «Кроссенс» на
уроках як засобу розвитку мотивації, логічного і неординарного творчого
мислення учнів.
Теоретична частина
Сьогодні ми познайомимося з прийомом креативного мислення під назвою
«Кроссенс». У перекладі з англійської мови слово КРОССЕНС означає «перетин
сенсу». Цей прийом розроблений нашими співвітчизниками Сергієм Федіним -
письменником, педагогом, математиком і Володимиром Бусленко - доктором
технічних наук, художником і філософом. Основний сенс створення «Кроссенса» -
це головоломка, інтелектуальна гра, завдання, яке призначене для мотивації до
навчальної, пізнавальної, творчої діяльності як дітей, так і вчителів.
Для більш повного розуміння роботи цього прийому проведемо підготовчу
вправу.
Знайдіть асоціативний зв'язок між двома поняттями: корона - сорока
(Корона блищить, а сороки люблять все блискуче).
Практична робота №1
Аналогічна робота проводиться по серії картинок або слів. Наприклад, таких:
Корона - сонце - сосна - сокира - дрова - ?. Після закінчення роботи ви
самі «закриєте» ланцюжок. Розберемо першу пару слів.
1-2 корона-сонце
Міркування вчителів:
золота корона блищить, притягує погляд,
зачаровує своєю красою і сонце такого ж яскраво-жовтого кольору (1-ий варіант
відповіді).
Це те, що лежить на поверхні, а вам треба мислити масштабніше, глибше. Щоб
зручніше це було зробити, уявіть себе поруч з цим предметом, згадайте, де ви
його бачили і за яких обставин.
Міркування вчителів:
бачили на королі, царської персони, правителя;
людину, яка керує державою, всіма людьми;
за наказом, за встановленими законами якого живуть;
перед яким схиляються і схилялися;
без якого багато хто не міг уявити собі життя, були випадки, коли його
боготворили, тобто обожнювали з небесним світилом - сонцем ( «Князь Володимир -
Красне Сонечко»);
того, хто наказу повелителя не послухається, порушить правила, того
чекає суворе покарання
(2-ий варіант відповіді).
2-3 сонце-сосна
Міркування вчителів:
сосна - це рослина, як і будь-яка жива істота, тягнеться до сонця, до
світла, до тепла, жити без нього не може, гине.
Прискоримо процес міркування.
3-4-5-6 сосна-сокира-дрова-?
Міркування вчителів:
Сокира - це знаряддя праці, яким можна зрубати дерево, заготовити дрова і
(закінчите ланцюжок самі) розвести ... (вогонь).
Повернемося до всіх ваших висловлювань. Під час роботи ми розбили матеріал
на частини. У кожній з них були яскраво представлені найважливіші, «опорні»
слова. Ось ваші мудрі думки.
Притягує погляд, зачаровує своєю красою, управляє людьми, перед ним
схиляються, до нього тягнуться, як до джерела світла і тепла, без нього не
можуть жити, гинуть. Його обожнюють, обожнюють з сонцем. Але того, хто порушить
правила поводження з ним, чекає суворе покарання.
Подивіться, всі ці слова в процесі міркувань проговорювалися по відношенню
до абсолютно різних понять, і були сказані не про вогонь, а в результаті ми
саме про нього отримали повну картину.
Спробуйте одним реченням, можна емоційно-забарвленим, сформулювати головну
думку цього тексту.
Яке велике значення вогню для людини ?!
На яких предметах можливо використовувати даний асоціативний ланцюжок?
(Навколишній світ, історія, ОБЖ) А якщо ланцюжок продовжити далі, наприклад
такими словами: «горіння», «речовина», «полум'я», «колір»? Які предмети
поповнять наш список? (Фізика, хімія і навіть образотворче мистецтво). Тобто
від вас і відповідей дітей залежить, який ми отримаємо результат.
Графічно варіативність наших відповідей можна показати так.
Що це вам нагадує? (Дерево можливостей) Вірно, а це значить, при роботі з
цим прийомом ми торкаємося і процесу комбінаторики. Важливо також зазначити, що
асоціативний напрям є однією з головних теорій в проблемі вивчення пам'яті. Без
цих зв'язків неможлива нормальна психічна діяльність людини.
Приклад з досвіду роботи
Крім ланцюжка слів,
великою популярністю останнім часом користується табличний спосіб зображення
асоціативних зв'язків, замкнутих в стандартне поле з шести або дев'яти
квадратиків, як для гри "Хрестики-нулики". Ось як би виглядав наш
ланцюжок про «вогонь» в таблиці.
|
|
|
|
|
|
Необхідно по
ряду ілюстрацій, іноді, на перший погляд, не пов'язаних один з одним, скласти
асоціативний ланцюжок. Кожна картинка має зв'язок з попередньою і наступною, а
центральна об'єднує за змістом відразу кілька. Зручніше розглядати зв'язок між
картинками по спіралі, равликом. В якості підказки дана нумерація квадратів.
Центральний квадрат є метою ланцюжка міркувань.
|
2 |
|
|
9 |
4
|
|
6 |
5
|
Практична робота №2.
Спробуйте в групах
скласти «Кроссенси» за допомогою заготовлених картинок. (Завдання в трьох
групах на 2-3 хвилини) Назвіть тему «Кроссенса». Прошу приступити .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
! . ?; «» |
|
49 |
|
|
|
@ # & * ~ |
0,1,2,3,4, 5,6,7,8,9 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
||||
Поки творчі групи працюють, розберемо ще кілька незвичайних способів
прочитання інформації, пошуку оригінальних, на перший погляд, дивних, але
допустимих пояснень. Я для всіх слухачів задам загадку. «Сидить дівчина в
темниці, а коса на вулиці». Що це? (Морквина) А тепер постарайтеся дати якомога
більше своїх нестандартних варіантів відгадок, але так, щоб вони не суперечили
умовам загадки. (Буряк, ріпка, Рапунцель, Комета, ...)
Думаю, що мої колеги готові представити підсумок своєї роботи. (Учасники
озвучують варіанти рішень: той, який вдалося знайти і той, який мався на увазі
його творцем).
Велике спасибі! Було важко? Так, доводиться потрудитися, але це виправдовує
себе зацікавленістю дітей, їх бажанням відповідати і самостійно виконувати
«Кроссенси».
На яких етапах уроку можна використовувати прийом «Кроссенс»? (Створити
проблемну ситуацію або узагальнити здобуті учнями знання, оригінально підвести
підсумок. «Кроссенс» може стати і творчим домашнім завданням).
Не варто залишати поза увагою і величезний виховний потенціал
«Кроссенсів». Вони можуть бути складені по темі класної години, святкового
заходу, ювілейної дати. Вони можуть стати способом організації колективної
творчої справи.
Висновок
Прийом «Кроссенс» відповідає наступним принципам:
• Науковість: має наукове обгрунтування;
• Ефективність: дає гарантовані результати вже з перших днів їх
застосування;
• Гуманність: покращує якість освіти і полегшує процес навчання;
• Універсальність: застосовується для викладання різних навчальних предметів,
придатний для різних ступенів навчання, а також для навчання дітей з різним
рівнем розвитку;
• Креативність: спрямований на розвиток неординарного творчого мислення.
А це значить, прийом «Кроссенс» допомагає формувати всі види універсальних
навчальних дій.
Рефлексія
Тим, кому сподобався прийом «Кроссенс» і хто буде його використовувати в
своїй практиці, візьміть в руки зелену картку.
Тим, хто сумнівається, що буде застосовувати даний метод, візьміть жовту
картку.
Ті, які вважають, що цей прийом неефективний і не має результативності,
візьміть червону картку. Розставте їх на свої доріжки. Дякую за увагу!
Пам'ятка
Алгоритм
складання «Кроссенса»:
1) визначити тематику, загальну ідею;
2) пошук і підбір зображень, що ілюструють елементи;
3) виділити 9 елементів - зображень, які мають відношення до ідеї, теми;
4) знайти зв'язок між елементами, визначити послідовність;
5) сконцентрувати сенс в одному елементі (9 - ий квадрат);
6) виділити ключові риси, особливості кожного елемента.
Тайм – менеджмент
для учасників навчального процесу як основа розвитку організованості здобувачів
освіти та вчителя
І. Проблеми
сучасних дітей щодо планування дня.
Навчання дітей навичкам планування завжди було в задачах
школи. Майже у всіх дітей в кімнаті біля робочого столу на стіні висить плакат
«Мій режим дня» - щоденник, що супроводжує дитину на всіх етапах навчання, є
типовим прикладом планування. А ще є розклад уроків, план підготовки до певних
подій…Все це є елементами тайм – менеджменту. Але цих навичок планування для
сучасного школяра вже недостатньо. Сучасні діти живуть і розвиваються в
інтенсивному середовищі, вони стикаються з великою хвилею інформації, що
постійно оновлюється, з великою кількістю ділових контактів (в т.ч.
віртуальних). Бути успішним без уміння керувати цими потоками неможливо.
В початковій школі на дітей лягає величезне навантаження
– проблема, що пов’язана
з невмінням планувати й керувати своїм часом. Часто батьки є свідками того, що дитина не починає готувати домашнє
завдання без нагадування, відкладає на невизначений проміжок часу виконання
уроків, вбиваючи час за переглядом телевізора, смартфону, соціальних мереж.
Багато дітей не можуть збагнути чим можна себе зайняти у вільний час.
Відсутність розпорядку дня і планування тягнуть за собою цілу низку труднощів,
що супроводжують дитину під час виконання домашніх шкільних завдань чи хатніх
робіт, що доручили виконати батьки. Часто чуємо скарги дітей і батьків на те,
що дитина для виконання д/з витрачає величезну кількість часу. Це є приводом
для нарікань на складну програму навчання, звинувачення вчителів в тому, що
багато задають завдань додому.
Аналіз анкетування дітей і батьків показує, що:
·
багато дітей не
сідає вчити уроки самостійно, а ті, що це роблять, до останнього моменту
відкладають його виконання;
·
деякі учні
полюбляють відкладати корисні справи на потім, а тоді забувають про їх
існування;
·
більшість дітей не
знають, чим зайняти себе у вільний час;
·
основні заняття у
вільний час – перегляд телевізора, комп’ютерні ігри, телефони, що займає 4 – 6 годин в день, при цьому використовується
найпродуктивніший час;
·
у деяких дітей
виконання уроків чи корисних домашніх справ розтягується на довго, бо вони відволікаються
в процесі виконання на сторонні справи;
·
плануванням свого
дня займається лише незначна частина школярів;
·
багато дітей
скаржаться, що в них мало часу для відпочинку, бо основний час займає
підготовка д/з.
Отже, вміння керувати своїм часом є важливим і необхідним як для навчання в
школі, так і для дорослого життя – це є компетентність сучасного школяра. Тайм
– менеджмент дозволяє ефективно керувати не лише своєю діяльністю, а й життям в
цілому.
ІІ. Поняття тайм –
менеджмент.
Це поняття прийшло з бізнесу. Ця система розроблялася ля
дорослих з метою підвищення продуктивності їх діяльності.
Поняття «тайм
менеджмент» (керування часом) некоректне. Управляти часом не можна Але
його можна організувати.
Тайм – менеджмент – це організація часу. Це система
прийомів, що дозволяють людині ефективно організовувати діяльність, що
направленя на досягнення певних цілей.
Планувати час треба вчити дітей ще змалку, з дошкільного
віку.
Зараз ми говоримо дітям різні прислів’я, приказки типу “зробив
діло – гуляй сміло». Проблему планування часу піднімаємо на батьківських
зборах, під час підготовки учнями д/з на ГПД. В родинах теж намагаємося
привчати дітей до порядку. Але все це робиться стихійно, спираючись на власний
життєвий досвід батьків та педагогів. В школі зараз відсутня спланована
цілеспрямована робота, в процесі якої б школярі змогли б набути відповідні
навички й батьки змогли б засвоїти технології формування таких умінь.
ІІІ. Формування в
школярів умінь конструктивно управляти своїм часом.
Російський письменник, громадський діяч Данило Гранін
писав, що час – народне багатство, таке ж як надра, ліс, озера. «Ним можна
користуватися розумно, а можна його вбити. Час так легко пробалакати, проспати,
витратити на безпідставні очікування, на гонитву за модою, на випивку чи
ін..Рано чи пізно в наших школах почнуть вчити часовикористанню». Автор
говорить, що з дитинства треба виховувати любов до природи і любов до часу,
вчити, як берегти час, як його знаходити, як його добувати. Найголовніше –
навчити звітувати про час.
Що має враховувати педагог, який поставив перед собою
мету сформувати у своїх учнів навички тайм
менеджменту?
1. Формувати в школярів позитивної мотивації, направленої на
управління часом.
2. Формувати у школярів уявлення про ситуації, в якиї
відбувається втрата часу і способах організовувати час в таких ситуаціях.
3. Навчання школярів плануванню часу в навчальний період та
у вільний від навчання час.
У дітей на початку можна запитати: «Як ви ставитеся до
крадіжки ваших коштів?»Звісно, реакція буде негативною. Але час – це більша
цінність, ніж гроші, бо його не можна поповнити. Хто навчиться берегти свій
час, буде вміти берегти і час інших людей.
Можна запропонувати дітям пораювати, скільки вільного
часу вони мають. В добі 24 годин: 8 год – сон, 7 – 8 год – збори і заняття в
школі, 9 год – підготовка д/з, власні захоплення, спілкування з друзями, всі
справи, обов’язки.
9 год – це багатство!!!
Причини браку часу:
1. Занадто багато часу витрачається на підготовку д/з.
2. Багато часу забирає Інтернет і телевізор.
3. Немає попереднього планування дня, тому перекладаються
справи на «потім», немає чіткого уявлення, чим треба займатися.
4. Легко відволікаються від важливих справ.
5. Не доводиться розпочата справа до кінця.
6. Повільний темп діяльності, постійно йде час на
«розкачку».
1.
Багато часу йде на
підготовку д/з.
- Психологи радять для виконання д/з
вставати зранку на 2 години раніше. Бо у більшості людей працездатність зранку
удвічі більша, ніж ввечері. Краще засвоюється інформація. Т.б. якість занять
значно краща. До того ж, до початку першого уроку в школі мозок вже буде у
повній готовності до навчання.
-
Визначити
послідовність підготовки д/з: в першу чергу – письмові завдання, потім – усні
предмети за складністю.
2. Що робити з Інтернетом і телевізором?
- Дати можливість писати особисті повідомлення лише декільком людям.
- Прибрати з новин стрічки публікації, які ніяк не розвивають і не дають
нічого корисного.
- Видалити аканти в Твіттер та Інстаграм.
- Підключити повідомлення з соціальних мереж до поштової скриньки.
- Скласти список фільмів і розвивальних телепередач.
- Обмежити перегляд телевізора до 2 год в день.
3.
Відсутнє попереднє
планування дня.
Навіть найпростіший план дасть більше вільного часу на улюблені справи. Не
треба планувати дуже великий об’єм справ, краще розбити його на частини, тоді легше
буде справлятися з будь-яким завданням.
4.
Можна легко
відволікатися від важливих справ.
Треба створити сприятливі умови для роботи:
-
знайти спокійне
місце;
-
дозволити
технологіям працювати на вас (вимкніть всі звуки та повідомлення);
-
нехай інші працюють
на вас;
-
слухайте Моцарта
(покращує концентрацію та запам’ятовування під час читання), музика як фон.
-
працюйте в
правильному місці. Якщо хочете навчитися краще концентруватися, запам’ятовувати,
розуміти текст – сядьте за письмовий стіл
чи парту;
-
вимкніть телевізор;
-
працюйте в найбільш
продуктивні для себе години;
-
складіть розклад
своїх занять у відповідності до роботи свого організму;
-
складіть список
важливіших справ серед інших, додайте часові рамки і намагайтеся їх
дотримуватися;
-
робіть перерви, бо
заняття ез відпочинку не тільки можуть довести до виснаження та стоми, але й
подальшому будуть викликати неприємні спогади, що можуть привести до втрати
інтересу до навчання. Відривайте себе від роботи кожні 45 хв. Чим довше
працюєте, тим довшими мають бути перерви. Якщо вашим завданням буде 3 години
читання, то першу перерву можна зробити 5 хв, потім 10 хв, потім- 15 хв. Тоді
змінити діяльність на фізичний труд;
-
вчимося говорити
«Ні!» (щоб не відволікатися). 99% приводів, з яких до вас звертаються, зовсім
не є терміновими. То чи варто відразу реагувати на чиєсь прохання, нехтуючи
своєю справою? Коли людина чує «Ні!», вона починає замислюватися, як спробувати
самостійно впоратися у вирішенні власної проблеми. Коли людина не вміє говорити
«Ні!», це спонукає її оточення перекладати свої обов’язки на інших
(на вас).Будьте холоднокровними у відмовах. Не бійтеся просити людей зачекати, відчепитися, передзвонити через деякий
час (15 – 30 хв). Бо люди звертаються до вас тоді, коли, в першу чергу, зручно
їм, а не вам. Якщо вони відчувають потребу у вас, то зачекають. Фрази для
використання:
§ вибачте, але в мене вже й
так занадто багато справ і обов’язків
§ дякую за пропозицію, але я змушений відмовитися
§ дякую, що ви згадали мене, але маю інші плани.
5.
Не доводжу
розпочату справу до кінця.
Щоб братися за якусь справу, треба чітко уявляти: для чого я це роблю? Мета
має бути індивідуальною:
-
Що я виграю?
-
Що для мене справді
важливе?
-
Від чого я готовий
відмовитися?
Поради:
ü Не дозволяти іншим ставити цілі для вас.
ü Будьте конкретними у постановках цід=лей.
ü З усіх цілей вибрати одну найважливішу і визначити для
неї часові рамки.
ü Поділитися планами з близькими людьми (для підтримки).
ü Запишіть 1 чи декілька ключових причин, які вказують, що
поставлену ціль треба досягнути в певні
строки.
6 . Роблю все повільно, довго «розкачуюсь».
Побороти свої лінощі та розпочати справу:
ü Починайте день з виконання найважчих та найважливіших
обов’язків.
ü Ставте штучні часові рамки, ставте таймер.
ü Заохочуйте себе за успіхи, навіть за найменші.
ü Хваліть себе, підбадьорюйте добрим словом.
ü НЕ беріть на себе занадто багато справ та обов’язків. Тут має бути час і для сну, і для відпочинку, і для
роздумів. Лише тоді можна буде більш сконцентровано працювати, швидше переходити
до виконання нової задачі.
Пам’ятайте: фізичні та розумові можливості не безкінечні!
- Зайві
емоції. Оцінка
певної ситуації з різних точок зору сприяє тому, що ми приймаємо
рішення,здійснивши комплексний аналіз у 6 незалежних площинах.
- Розгубленість. Багаторівневе завдання
підвищеної складності може викликати почуття невпевненості у власних
силах. Концепція паралельного мислення дозволяє підійти до вирішення
завдання систематично, зібравши факти та оцінивши всі «за» і «проти».
- Непослідовність. Використання такого
прийому дозволяє структурувати весь масив інформації за окремими ознаками,
тобто вирішити проблемне питання з використанням системного підходу і при
цьому залишає місце для творчості.
- Білий – фокусування уваги на
інформації (аналіз відомих фактів та цифр, а також оцінка того, яких
відомостей не вистачає та з яких джерел їх можна отримати).
- Жовтий – дослідження можливих
успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз події/ідеї/ситуації, яка
розглядається.
- Чорний – оцінка ситуації з точки
зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвитку.
- Червоний – увага до емоцій,
відчуттів та інтуїції. Не вдаючись у подробиці та міркування, на цьому
етапі висловлюються всі інтуїтивні здогадки.
- Зелений – пошук альтернатив,
генерація ідей, модифікація вже наявних напрацювань.
- Синій – управління процесом
дискусії, підбиття підсумків і обговорення користі та ефективності методу
в конкретних умовах.
- Розсадіть
учнів класу по колу.
- Сформулюйте
проблемне питання уроку та установіть регламент (наприклад, кожен може
висловитись 1 реченням тощо).
- Запропонуйте
кожному учню по черзі приміряти капелюх спочатку 1 кольору, потім інших та
відповідним чином висловити своє ставлення до проблемного питання (з
позиції різних типів мислення).
- Здійсніть
рефлексію (сформулюйте загальний висновок щодо дискусійного питання,
визначте переваги та недоліки прийому, відчуття школярів у процесі
«примірювання» різних ролей тощо).
- Назви
- Чому
- Поясни
- Запропонуй
- Придумай
- Поділися
- Назви. Передбачає
відтворення знань. Це найпростіші питання. Учневі пропонується просто
назвати предмет, явище, термін і т.д. Наприклад, "Назвіть головних
героїв давньогрецьких міфів. Або" Назвіть три причини початку
революції "," Що таке Реформація? " Даний блок можна
урізноманітнити варіативними завданнями, які допомагають перевірити
найзагальніші знання по темі. Наприклад, використовуючи Куб Блума на
уроках історії, в блок "Назви" можна включати завдання на знання
термінології.
- Чому. Це
блок питань дозволяє сформулювати причинно-наслідкові зв'язки, тобто
описати процеси, які відбуваються з зазначеним предметом, явищем.
Наприклад: Чому Карл був прозваний Великим? Чому вимерли динозаври?
тощо
- Поясни. Це
питання уточнюючі. Вони допомагають побачити проблему в різних аспектах і
сфокусувати увагу на всіх сторонах заданої проблеми. Додаткові фрази, які
допоможуть сформулювати питання цього блоку: Ти дійсно думаєш, що ...
- Придумай - це
питання творчі , які містять в собі елемент припущення , вигадки .
- Запропонуй. Учень повинен запропонувати свою варіанти дій, які дозволили б змінити
ту чи іншу ситуацію, або запропонувати своє бачення проблеми, свої ідеї
.Тобто , учень повинен пояснити, як використовувати ті чи інші знання на
практиці, для вирішення конкретних ситуацій
- Поділися -
питання цього блоку призначені для активації розумової діяльності учнів,
вчать їх аналізувати, виділяти факти і слідства, оцінювати значимість
отриманих відомостей, акцентувати увагу на їх оцінці. Питанням цього блоку
бажано додавати емоційне забарвлення. Тобто, сконцентрувати увагу на
відчуттях і почуттях учня, його емоціях, які викликані названої темою.
Комментариев нет:
Отправить комментарий